Declaració d´Alaquàs: V Jornada Escola Pública i transformador


V Jornada Escola Pública i transformadora celebrada els dies 6 i 7 de maig de 2016

DECLARACIÓ D’ALAQUÀS

Les persones que estem disposades a defensar una educació per a la Vida centrada en el desenvolupament emocional i intel·lectual per al benestar de les persones, dels pobles i del nostre mitjà, en pro d’un món més just i sostenible,

Rebutgem:

  • L’adhesió a acords internacionals (ZETA-TTIP-TISA) que signifiquen una amenaça per al gaudi dels nostres drets i per a la provisió de serveis públics universals i de qualitat.
  • Les decisions que ens impliquen en accions militars, despeses en armament i amenaça d’accions que posen en perill les nostres vides i la del planeta. Treballem per la desmilitarització de la societat.
  • La lògica mercantil imposada a l’educació que prima gestió, competència i resultats exaltant el talent, l’excel·lència i la jerarquització.
  • Privatitzacions o aliances públicoprivades que beneficien operadors privats i converteixen l’educació en negoci, tal com ho denuncia Nacions Unides.
  • Cessions de patrimoni públic que comprometen material i socialment les condicions necessàries per a l’efectiu exercici del dret a l’educació pública, gratuïta i de qualitat.
  • Retallades en la inversió en educació pública i mesures que afavorisquen la xarxa concertada.
  • L’actual llei d’educació (LOMCE) i els continguts curriculars ressaltant el rebuig al seu caràcter mercantil i confessional.
  • El decret d’educació superior (3+2) que redueix a tres els anys de grau i amplia a dos els de màster resultant cada vegada més elitista i segregadora.
  • A tot futur acord que no trenque amb les línies actuals en matèria educativa.

Defensem:

  • L’educació pública com a dret humà fonamental, com un bé públic i com a assumpte de totes les persones. Una educació:
  • Integradora i inclusiva, centrada en valors d’igualtat, equitat, justícia social, solidaritat i pau.
  • Democràtica, més directa i participativa, de respecte, convivència i no segregació per raons d’origen, llengua, cultures, gènere i capacitats.
  • Aliena a adoctrinaments i nodrida de sabers científics i populars, des de la creativitat, el pensament crític i l’aprenentatge significatiu, que contemple les perspectives humanista, científica, tecnològica i ecològica i que conree les diferents manifestacions artístiques i culturals.
  • Que recupere la història que ens ha estat negada per a reconstruir els passos donats pels nostres pobles en la contínua defensa de la seua dignitat i d’una veritable democràcia.
  • Com a espai de participació real i de treball conjunt de la comunitat educativa i d’ella amb el seu entorn.

Reivindiquem:

  • Revertir retallades que permeten immediatament reduir ràtios i comptar amb el professorat necessari entenent aquest aspecte primordial per començar a pensar en una educació de qualitat.
  • Garantir un finançament adequat que aconseguisca a mig termini la mitjana europea i que perseguisca l’objectiu del 7% del PIB.
  • Assegurar alimentació, material escolar i transport a l’alumnat pertanyent a col·lectius desfavorits i vulnerables.
  • Augmentar la inversió en infraestructures i garantir els recursos adequats per al professorat i alumnat.
  • Treballar per una nova llei d’educació participada, en la qual la comunitat educativa i la ciutadania col·laboren en conjunt, informades i a través d’un debat genuí.
  • Professorat format i compromès, amb condicions laborals que permeten un acompliment professional d’acord amb la seua responsabilitat.
  • Implicació de les famílies en la defensa de polítiques públiques que garantisquen una escolarització adequada, un ensenyament concorde a les exigències actuals i una educació integral per al seu desenvolupament emocional i intel·lectual.
  • Integrar l’educació de 0 a 6 anys i garantir la gratuïtat en totes les etapes, en moments en què la crisi ha empobrit i precaritzant una gran part de la població.
  • Garantir l’autonomia dels centres impulsant la col·laboració i coordinació entre els mateixos que permeti intercanviar experiències que conjuguin la recerca i la innovació pedagògica.
  • Generar una nova dinàmica de participació i de decisió efectives que al costat dels consells escolars assumisca el debat obert sobre els diferents aspectes de la vida del centre, infraestructures sostenibles, temps escolars, projecte educatiu, activitats.
  • Consells escolars amb participació estesa a l’entorn, a la ciutadania i als moviments, coordinats amb consells escolars municipals i les decisions dels quals resulten vinculants.
  • Treballar considerant les necessitats i el context de l’alumnat en les diferents etapes, infantil, primària i secundària.
  • Formular trajectòries de formació professional rigoroses que impliquen un adequat desenvolupament professional i una coherent promoció de l’ocupació digna,.
  • Facilitar l’accés i permanència en l’educació superior del jovent i treballar per una universitat pública desmarcada de la lògica mercantil i de la producció de coneixement per a les empreses i el mercat laboral.
  • Garantir els recursos per a una política de R+D en línia amb el 3% del PIB para 2020, al costat d’un pla de tornada per a joves de les nostres universitats que van ser forçats a emigrar per falta d’oportunitats.
  • Una política científica orientada a desenvolupar recerques i coneixements que milloren les vides de les persones i contemplen la salvaguarda del nostre medi ambient. Seguir profunditzant i treballant per una agricultura i una alimentació respetuosa amb la salut de les persones i del planeta.

Proposem:

Una convocatòria oberta per a la creació d’un observatori per a l’efectiu exercici del dret a l’educació pública. Un espai en el qual es trobe àmpliament representada la ciutadania (comunitat educativa i moviments socials) i que el seu objectiu consistisca a analitzar, avaluar i proposar mesures que tendisquen a aprofundir aquest dret i a millorar els diferents aspectes que li competeixen, com també a realitzar denúncies quan es prenguen decisions o s’executen accions que atempten contra l’efectiu exercici del dret a l’educació pública i les resolucions de la qual contemplen la possibilitat de ser vinculants.

I ens comprometem, com a ciutadania activa, a:

Seguir debatent i reflexionant col·lectivament. A treballar i defensar una escola pública, laica i en valencià: que ensenye des del coneixement científic, que defense la llibertat de pensament i de consciència, que ajude a assumir la pluralitat i la diversitat i que eduque críticament en valors democràtics.

Alaquàs, maig de 2016

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s