Què és necessari? Prevenció. Detecció i implicació de la comunitat. Participació activa de l’alumnat. Desenvolupament de la intel·ligència emocional.
Coneixes el Pla de Convivència del CEIP Pare Jofré?
[…] la bona convivència s’aconsegueix amb la pràctica regular dels hàbits i les destreses que la faciliten. Per això, volem donar especial importància a les mesures preventives i als instruments que ajuden a estimular i organitzar la participació dels xiquets i xiquetes.
Un dels objectius proposats en el projecte educatiu del nostre centre és el propiciar un clima de relacions agradable que afavoresca les relacions basades en el respecte i la confiança entre tots els membres de la Comunitat educativa. Aquest Pla és l’instrument que deu fer possible aquest objectiu.[…]
Doc: Pla de Convivència. CEIP Pare Jofré
Pla Estratègic de Convivència Escolar. Es tracta d’un projecte en fase de desenvolupament. Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, a través del Centre Nacional d’Innovació i Recerca Educativa
WEB: http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/actualidad/2016/01/20160122-conv.html
Foro: http://www.mecd.gob.es/r/convivencia-escolar
Doc: Plan Estratégico de Convivencia Escolar
Protocol telèfon assetge escolar Pendent


PENDENT el desenvolupament d’un Programa de Cooperació Territorial finançat pel MECD, destinat a propiciar que les Comunitats Autònomes puguin realitzar les actuacions descrites en el pla.
Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia. Save the Children.
Cuando estabas a punto de empezar a leer este informe te pedimos: ¿Cuáles son los recuerdos que tienes de tu época escolar?
Es muy posible que viniesen a tu mente las caras de tus compañeros y compañeras, los nombres de muchos de ellos, aquel profesor que te marcó, los juegos en el recreo, la clase que se te daba fatal o aquella en la que destacabas. Ahora te pido que te vuelvas a hacer una pregunta. ¿Cómo crees que serán los recuerdos de su época escolar para los niños y niñas que viven el bullying y el ciberbullying?
Niños y niñas que agreden a niños y niñas. El acoso y el ciberacoso son formas de violencia entre pares en las que tanto víctima como agresor son menores de edad con derecho, en coherencia con la Convención sobre los Derechos del Niño, a ser protegidos. Para conocer a fondo esta realidad, Save the Children, junto con un grupo de personas expertas, ha encuestado a 21.487 estudiantes de entre 12 y 16 años y esto es lo que hemos aprendido: El acoso es violencia, no son “chiquilladas”
El Programa KIVA. Universidat de Turku, Finlàndia. S’està implementant en alguns centres estatals.
WEB: http://www.kivaprogram.net/
Laboratori d’Estudis sobre la Convivència i la Prevenció de la Violència
Disposar de bones habilitats d’intel·ligència emocional et protegeix enfront de l’assetjament escolar. http://www.uco.es/uconews/es/article/disponer-de-buenas-habilidades-de-inteligencia-emocional-te-protege-frente-/
WEB: http://www.uco.es/laecovi/
«La intel·ligència, sigui emocional o de qualsevol altre tipus, o és social o no és intel·ligent.»
Guia gratuïta: La intel·ligència emocional. La seva inclusió en el currículum educatiu
- El concepte d’intel·ligència emocional.
- Tipus d’intel·ligència emocional.
- Fórmules per la seva inclusion a l’aula ordinària.
Guía Contra el Bullying Homofóbico, Herramientas para el profesorado.

JOCS I DINÀMIQUES
- Les Cartes de les Emocions per a adults i joves de César García-Rincón de Castro

- Intel·ligència emocional, de Antonio Vallés Arándiga (Fitxes)
- Habilitats socials i educació de valors des de l’acció tutorial, de Anna Carpena (1999)
- Activitats per fomentar l’atenció i la reflexió en l’alumnat de primària, de Núria Marsal Hidalgo
- Com educar les emocions? La inteli.gència emocional en la infància i en l´adolescència
ALTRES
- La práctica de la inteligencia emocional, lllibre de Daniel Goleman publicat per l’editorial Kairós.
- La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela, article en PDF de Pablo Fernández Berrocal i Natalio Extremera Pacheco, Universitat de Màlaga.
- Aprender a gestionar las emociones,Vídeo del programa Xarxes, d’Eduard Punset, sobre la gestió de les emocions. Eduard Punset parla amb el neuropsicólogo Richard Davidson, el psicòleg Daniel Goleman i amb el budista Matthieu Ricard per explicar-nos la importància de les emocions i la intel·ligència emocional en adults i nens.
- El acoso escolar: una responsabilidad compartida
- Orientació i convicencia escolar
- Inteligencia Emocional: el secreto para una familia feliz Una guía para aprender a conocer, expresar y gestionar nuestros sentimientos. guiainteligenciaemocional
- Guía breve de EDUCACIÓN EMOCIONAL para familiares y educadores. guia-educacion-emocional-familiares-educadores
- Emocionario. http://www.palabrasaladas.com/emocionario.html
- Guía de actuación frente al acoso y el ciberacoso para padres y madres. Com prevenir, com detectar i com tractar els casos d’assetjament escolar i ciber-assetjament
Recursos educativos sobre el curso de habilidades sociales y de comunicación.
- Cómo hacer frente a la presión de grupo. Descarregar
- Manual para el monitor o monitora. Cómo fomentar en nuestros hijos e hijas habilidades sociales, de comunicación, asertividad y autoestima como herramientas frente a la presión de grupo. Descarrregar
- ¿Por qué nos cuesta tanto hablar con nuestros hijos e hijas? Reflexiones y pautas para mejorar la comunicación familiar como instrumento preventivo. Descarregar
- Habilidades de comunicación. Descarregar
- HABILIDADES SOCIALES, COMUNICACIÓN, ASERTIVIDAD Y AUTOESTIMA (Frente a la presión de grupo). Trabajamos seis herramientas. Descarregar